Zuid-Afrika - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Jan Verhoeff - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Jan Verhoeff - WaarBenJij.nu

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

18 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hoi allemaal,

Het is vandaag alweer donderdag de achtiende, dus het is alweer bijna tijd om weer naar huis te gaan. Vandaag heb ik lesjes gegeven op de basisschool en nu hebben we weer wat vrije tijd, dus kan ik weer verder met verslag doen van alles. De verslagen van de dagen zijn iets korter dan de hiervoor, omdat ik graag over alle dagen iets wil zeggen.

Donderdag (11 februari)

Op deze dag zijn we met de busjes naar Tablemountain gereden. Daar gingen we met een soort cabine die je ook op wintersport hebt naar boven. Het was nog een beetje spannend of het niet te bewolkt was, maar toen we boven waren was het allemaal prima. We zaten namelijk net boven de wolken, wat een heel cool zicht gaf.

We hebben Tablemountain een beetje overgelopen en ondertussen veel salamanders/hagedisjes gezien en veel foto's gemaakt. Ook zijn we langs een hele grote kloof gelopen, waar je een hele goede echo kon horen als je iets riep. Dit was wel heel gaaf en hier zijn we ook even gebleven.

Daarna gingen we naar the shop at the top, waar ik wat souvenirs heb gekocht. In het restaurant hebben we nog wat gegeten en gedronken en daarna gingen we weer met de cabine terug naar beneden.

In de middag gingen we naar het apartheidmuseum. Hier kregen we een verhaal te horen van iemand die in District six heeft gewoond. District six was een deel van een sloppenwijk die is weggehaald, zodat hier huizen konden worden gebouwd voor de blanken. Deze persoon heeft hier dus gewoond en moest toen verhuizen. Hij heeft ons verteld dat deze verhuizing heel veel problemen heeft veroorzaakt.

Ondanks dat ik het wel interessant vond was het wel moeilijk om goed het verhaal te volgen, doordat het slapen steeds minder werd. Nu de zieken namelijk beter waren, ging iedereen in de avond gewoon op de kamers zitten en hierdoor kon ik dus niet slapen.

We hebben nog even rondgekeken in het museum en zijn toen naar Waterfront gegaan, een deel van Cape Town. Hier mochten we zelf kiezen waar we uiteten gingen, maar uiteindelijk zijn we toevallig toch naast de begeleiders in een restaurant gaan zitten.

Ook hebben we een beetje rondgekeken in Waterfront en naar een paar bandjes geluisterd die op straat muziek maken.

Vrijdag

Vrijdag 12 februari moesten we weer naar de Emil Weder school en was er weer een assembly zoals we die maandag ook kregen. Dit keer ging het niet alleen over ons, maar ook over een Amerikaans stel die de school had gesteund. De man van het stel hield een praatje over wat ze hadden gedaan en verder was het ongeveer hetzelfde als de vorige keer.

We hebben verder geen lesjes meer gehad, maar in plaats daarvan gingen we daarna Social Services met de buddies doen. Social Services betekent dat je iets doet voor de omgeving, in dit geval dus een basisschool. Ik ging met mijn groepje naar een basisschool in Greyton, een dorpje in de buurt van Genadendal.

Eerst kregen we een beetje een rondleiding door de school. Omdat we nog niet precies wisten wat we moesten doen, hebben we dus gevraagd wat we konden doen voor de school. Het antwoord was dat we de wc-ruimte van de jongens aan de binnenkant mochten gaan verven. Omdat we nog geen verfspullen hadden konden we hier niet aan beginnen, dus hebben we een aantal klassen naar buiten gehaald en om de beurt met hen gevoetbald. Dit was heel leuk en we hebben lekker wat aangeklooid.

In de middag hadden we vrije tijd en heb ik eerst aan mijn blog gewerkt voor een tijdje. Daarna ben ik net als veel anderen naar een meertje in de buurt gelopen. Hier waren ook kinderen die ik op de school in Greyton heb ontmoet. Zij hebben mij een aantal plekken laten zien waarvan ik af kon springen en dit was heel leuk. Het meertje was niet zo groot, maar het was groot genoeg.

In de avond hebben we bij ons verblijf wraps gegeten. Het was heel lekker en ik heb twee grote wraps op. In de avond hebben we weer gekaart.

Zaterdag

Op zaterdag zouden we eigenlijk naar Hermanus gaan, naar een andere middelbare school, maar dit ging niet door. In plaats hiervan zijn we op een boottocht gegaan naar Dyer Island. Het was een boot met plek voor ongeveer 60 mensen.

We kregen toen een plant te zien die veel voorkomt in de oceaan hier. Het is een soort lange stengel met aan het einde een paar slierten eraan. Hij werd in de boot gehaald, in stukken gesneden en doorgegeven. Natuurlijk gingen we een beetje klooien met die plant en dit was wel grappig.

Ook hebben we veel dolfijnen die heel dicht bij de boot kwamen, zien zwemmen. Dat was wel heel bijnzonder, want we hadden veel geluk dat ze zo dicht bij kwamen en dat we ze uberhaupt zagen.

We zijn daarna naar een winkelcentrum gegaan en hebben hier wat gewinkeld. Daarna gingen we naar een strand waar we de rest van de middag hebben doorgebracht.

In de avond zouden we gewoon bij ons verblijf eten, maar als verrassing gingen we uiteten. Hier hebben we lekker pizza's gegeten en daarna gingen we weer naar ons verblijf.

Zondag

Op zondag zijn we naar Robben-eiland gegaan met de boot. Het was een lange boottocht en de boot schommelde heel erg. Dit was aan de ene kant wel leuk, maar ik werd er wel een beetje misselijk van. Somiggen hadden een walvis gezien onderweg, maar ik zat toen in het overdekte gedeelte van de boot. Wel heb ik weer een paar dolfijnen gezien.

Toen ik het eiland zag, was ik meteen al een beetje verbaasd. Ik had namelijk verwacht dat het een niet zo groot eiland met enkel een grote gevangenis erop, zou zijn. In plaats daarvan waren er veel gebouwen en was het veel groter dan ik had verwacht.

Eerst kregen we een tour door het eiland die werd begeleid door een man die dingen vertelde over de plekken waar we stopten. Ik vond dat de man heel interessant was. Ook maakte hij veel grapjes ondertussen en was hij heel enthousiast. Dit was dus wel heel leerzaam en leuk om te volgen.

Daarna kregen we een tour van een man die zelf op het eiland vastgezeten heeft. Dit was heel anders. Deze man was namelijk een beetje chagarijnig en vertelde heel erg eentonig. Hij vertelde ons enkel jaartallen, getallen en feiten. Deze dreunde hij ook nog eens heel vervelend op, waardoor het heel moeilijk was om te volgen. Daarbovenop vond ik het heel lastig om de man te verstaan door zijn uitspraak en intonatie.

Wel heb ik Mandela's cel gezien en een beetje een indruk gekregen van alles. Toch was het voor mij nog allemaal heel onduidelijk. Dit was dus echt een grote tegenvaller voor mij, maar ook voor de rest. Zelfs de begeleiders zeiden aan het eind dat het heel matig was. Ik kan nog wel verder gaan met het afkraken van de tour, maar dat is niet zo leuk om te lezen denk ik, dus doe ik dit niet.

Na Robben-Eiland gingen we naar het centrum van Cape Town waar we nog net op tijd waren om wat souvenirs te kopen op een marktje. Ook heb ik voor het eerst in mijn leven helemaal zelf afgedingt. Dit vond ik wel heel grappig en goed om een keer gedaan te hebben. Ook heb ik nog gekeken hoe anderen gingen afdingen.

Er waren wel veel bedelaars in Cape Town centrum, maar gelukkig werden die weggestuurd door de mensen van het marktje en later ook door de mensen van het restaurantje waar we wat gingen eten. Naast het restaurantje waar we wat gingen eten, waren ze ook bezig met iets dat leek op een soort fotoshoot.

Daarna gingen we weer naar huis.

Maandag

Op maandag zijn we weer verder gegaan met de Social Services. Dus met het verfen van het wc-gebouw van de jongens. We moesten eerst een witte laag verfen en nadat die was opgedroogd gingen we er figuurtjes opverfen.

Toen de witte laag moest drogen, mocht ik net als de vorige keer weer met de kinderen naar buiten. Deze keer was het nog leuker dan de vorige keer. Ik heb namelijk niet alleen gevoetbald, maar ook touch en rugby gespeeld.

Touch lijkt heel erg op rugby, maar het is niet hetzelfde. Toen we rugby gingen spelen merkten de kinderen dat ik heel snel kan rennen en toen gingen ze mij een beetje uitdagen. Ik moest toen sprintduels gaan doen tegen de kinderen, maar ook tegen mijn eigen buddy en de buddy van iemand anders. Ik won alle sprintduels en dit vond ik heel leuk.

In de middag hadden we weer vrije tijd en ben ik weer aan mijn blog gaan werken en ben ik gaan zwemmen in het meertje in de buurt van ons verblijf. Ook ben ik weer kindjes tegengekomen die mij om 1 rand vroegen, maar deze keer wist ik al wat ik moest doen en vond ik het minder vervelend.

Als avondeten hadden we een braai bij ons verblijf waar de buddies ook naartoe kwamen. De begeleiders hadden van te voren gezegd dat we een beetje met de buddies moesten gaan mengen. Om die reden heb ik meegedaan met een spel dat ze heel veel spelen: dominos.

Het is gewoon het spel waarbij je om de beurt dominostenen aan degene die daarvoor zijn gelegd moet leggen. In het begin vond ik het eigenlijk een beetje kinderachtig en saai. Maar toen kwam er een oudere man die ook in de Emil-Weder school werkt en die ging mij bepaalde tactieken uitleggen. Toen werd ik ineens best wel goed in het spel en werd het ook wat leuker.

Ook heeft Jumain (mijn buddy) een paar trucjes laten zien met vuur. Zo deed hij wat deo op zijn hand en daarna boven een kaars waardoor er een vlam op zijn hand ontstond. Dit vond ik wel cool, maar ik heb het zelf niet geprobeerd.

De buddies moesten al best snel weer weg en toen gingen we proberen om het record van het snelst alles opruimen te verbeteren. Volgens mij was dit wel gelukt, want we waren heel snel al klaar. Dit was wel een leuke manier om alles op te ruimen.

Dinsdag

• 18 Februari 2016 - 22:29

Alberte:

Hoi Jan, bedankt voor je uitgebreide verslag, elke dag wel weer een avontuur!
    Het wordt afkicken in Nederland, dat is zeker! Geniet nog van de laatste dag en een hele goeie terugreis, tot op Schiphol, we verheugen ons om je weer te zien!!! xxx mam